دات پلات

نمودار نقطه ای چیست؟
9 دسامبر 2020 توسط کول نوسبامر کنافلیک

مقاله دیگری از سری «بازگشت به اصول» به نام «... چیست؟» را برای شما ارائه می دهیم، که در آن برخی از موضوعات و سوالات رایجی که برای ما مطرح می شود را بررسی می کنیم. ما بسیاری از مطالب را در پست‌های قبلی پوشش داده‌ایم، بنابراین این مجموعه به ما اجازه می‌دهد تا بسیاری از منابع متفاوت را گرد هم بیاوریم و یک منبع واحد برای یادگیری شما ایجاد کنیم. ما معتقدیم مهم است که گاه به گاه روی دانش پایه ای، صرف نظر از اینکه در کجای سفر یادگیری خود هستید، توقف داشته باشید. موفقیت بسیاری از بصری سازی ها به درک دقیق مفاهیم اساسی بستگی دارد. بنابراین، چه برای اولین بار است که این مطلب را یاد می‌گیرید، چه برای تقویتِ اصول اصلی مطالعه می‌کنید، یا به دنبال منابعی برای به اشتراک گذاشتن با دیگران (مانند راهنمای نمودار جامع ما) هستید، به ما بپیوندید تا اصول اولیه را بازبینی کنیم.

 

اصطلاح "دات پلات" را می توان برای هر نموداری استفاده کرد که داده ها را در یک نقطه یا دایره کوچک خلاصه می کند. چند نوع متداول وجود دارد که در اینجا بر آنها تمرکز خواهم کرد. اگر تا به حال از خود پرسیده اید - دات پلات چیست؟ چگونه دات پلات را تفسیر کنم؟ چه زمانی باید از دات پلات استفاده کنم؟ یا مزایا و معایب دات پلات چیست؟ - پاسخ‌ها را در این پست خواهید یافت. من همچنین نکاتی را در مورد ایجاد آنها و اینکه کجا میتوانید نمونه هایی که اطلاعات دهند و الهام بخش باشد را پیدا کنید، به اشتراک خواهم گذاشت.


انواع رایج دات پلات چیست؟
سه نوع متداول نمودار نقطه ای وجود دارد:

انواع متداول نمودار دات پلات-Dot Plot


 اولین مورد (که در بالا به سادگی «دات پلات» برچسب گذاری شده است) را من با عنوان دات پلات سنتی می نامم. این نمودار از زمانهای بسیار دور استفاده شده است. آنها در اصل با دست ترسیم می شدند و برای نشان دادن توزیع داده ها استفاده می شوند. اگر می خواهید داده های خود را برای درک شکل یا شناسایی نقاط پرت ببینید، این نمودار می تواند مفید باشد. به نظر شبیه هیستوگرام است (که توزیع داده‌ها را به‌جای نقطه‌ها در نوارها رمزگذاری می‌کند). با این حال، در این نوع دات پلات ، چون هر نقطه نشان‌دهنده یک نقطه داده جداگانه است، لزوماً نباید نقاط به طور یکنواخت در امتداد محور افقی قرار گیرند. آنها معمولاً برای مجموعه داده های کوچک بهترین کارکرد را دارند (زمانی که داده های بیشتری دارید، چیزی که نقاط منفرد را جمع می کند، مانند نمودار هیستوگرام یا نمودار جعبه، ممکن است مناسب تر باشد).

امروزه، متداول‌ترین نوع نمودار نقطه‌ای که من با آن مواجه می‌شوم (حداقل در محیط کسب و کار) همانی است که توسط ویلیام اس. کلیولند ابداع شده و گاهی هم به نام دات پلات کلیولند خوانده می شود. 

این نمودار داده های کمی را در بین دسته ها بصری می کند. یکی از راه های فکر کردن به آن، به عنوان جایگزینی برای نمودار میله ای است. مثال زیر را بررسی کنید تا متوجه منظور من شوید.

نحوه گام له گام ایجاد نمودار دات پلات-Dot Plot

 

برای ایجاد یک دات پلات، لازم نیست در واقع این مسیر را طی کنید. بلکه، این مثال صرفاً با تبدیل به آن از چیزی آشنا، برای نشان دادن این است که چگونه این نوع دات پلات کار می کند،.

نمای سوم بالا، لازم نیست نمای نهایی باشد. شاید بتوانید تغییرات قالب بندی دیگری را تصور کنید که می توانیم اعمال کنیم. برای مثال، می‌توانیم هر یک از مقادیر را در هر نقطه برچسب گذاری کنیم، و نیاز به محور x را از بین ببریم. ما ممکن است خطوط راهنمای کم رنگ را از هر دسته در سمت چپ به نقطه مربوطه اضافه کنیم تا ساختار بیشتری به نمودار بدهیم (این تغییر اخیر با خطوط از محور به نقطه اغلب به عنوان نمودار آب نبات چوبی نامیده می شود).


من در این مورد یک نسخه افقی را طراحی کرده ام، اما شما می‌توانید آن را بچرخانید (تصور کنید که نقطه‌ها جایگزین نمودار میله‌ای عمودی به روشی مشابه آنچه در بالا توضیح داده‌ام می‌شوند). اینکه کدام جهت را انتخاب می کنید به خود داده ها، طول نام دسته ها و سایر عناصر بستگی دارد. مانند نمودارهای میله ای، در نظر گرفتن هر دو طرح (عمودی و افقی) می تواند تلاش ارزشمندی باشد تا مشخص شود که کدام یک در موقعیت و داده ی در دست، منطقی تر است یا حس شهودی بیشتری دارد (اگر شک دارید، از دیگران بازخورد بگیرید).

یک گونه رایج دیگر، نمودار نقطه متصل است. عملکرد آن همانند نمودار نقطه ای کلیولند است، اما دو سری داده (یا گاهی اوقات بیشتر) را نمودار می کند. بیایید از همان مثال قبلی استفاده کنیم، فقط اکنون یک سری داده دوم را اضافه خواهم کرد.

مقایسه دو مقدار در نمودار دات پلات-Dot Plot

 

دات پلات متصل، مقادیر مطلق را بصری می کند (از طریق موقعیت نقاط)، اما بر تفاوت یا تغییر بین سری داده ها از طریق ارتباط بصری بین نقاط تأکید می کند.


مزایا و معایب نمودارهای نقطه ای چیست؟

در مقایسه با نمودار میله‌ای که رایج‌ترند، نقاط در دات پلات فضای کمتری اشغال می‌کنند، که به این معنی است که فضای بیشتری برای اضافه کردن حاشیه‌نویسی وجود دارد یا به سادگی نمودار احساس سبکتر بودن دارد. برای نمودارهای کلیولند و نقاط متصل، یک آزادی اضافه که گاهی اوقات مفید است این است که محور الزاماً نباید از صفر شروع شود (مانند نمودار میله‌ای یا دات پلات سنتی که داده‌ها را بر اساس طول یا ارتفاع کدگذاری می‌کند) در گونه های دات پلات ، ما بیشتر بر موقعیت نسبی در فضا تمرکز می کنیم تا فاصله از محور.

با این همه، دات پلاتها به اندازه نمودارهای میله ای رایج نیستند که همین هم در برخی موارد، ممکن است خودش یک مزیت باشد (از میله‌ها خسته شده‌اید؟ دات پلاتها را امتحان کنید!). با این حال، ممکن است مخاطبان ناآشنا، با مقاومت یا سردرگمی مواجه شوند، بنابراین ارزیابی کنید که آیا استفاده از یکی با توجه به موقعیت خاص شما منطقی است یا خیر و اقدامات دقیقی برای برچسب زدن و توضیح دادن انجام دهید.

 

کجا می توانم نمونه هایی از دات پلات را ببینم؟

بیایید به نمونه های بیشتری نگاه کنیم! دات پلات متصل خاصترین است و تنها دارای چند مورد استفاده جالب و متنوع است، پس بیایید به چند نمونه از این موارد نگاهی بیندازیم. در این مسیر، تعدادی از گزینه های مختلف طراحی را نیز خواهید دید.

دات پلات متصل گاهی اوقات می تواند برای نشان دادن مقایسه گروهی مفید باشد (شیب نگار هم می تواند جایگزین دیگری باشد). به عنوان مثال، تصویر زیر (که توسط آنا ژیکوفسکا ایجاد شده است) درصد زنان را در مقایسه با درصد مردان سیگاری بر اساس کشور نشان می دهد.

درصد زنان را در مقایسه با درصد مردان سیگاری بر اساس کشور-دات پلات dot plot

 
نحوه مرتب‌سازی داده‌ها یکی از مواردی است که در طراحی یک دات پلات مورد توجه قرار می‌گیرد (همانطور که برای بسیاری از انواع نمودارها صدق میکند). در مثال قبل، کشورها بر اساس تفاوت مرتب شده‌اند - با مواردی که در آن نسبت زنانی که سیگار می‌کشند بیشتر از مردان است در بالا، تا بیشترین شکاف بین نسبت زنان و مردان در پایین‌تر.

این روش چالشی را که گاهی اوقات پیش می‌آید را پر رنگ میسازد. یعنی زمانی که سریهای داده برعکس می شود، (تغییر موقعیت نسبت به یکدیگر)، لزوماً پایدار نمی ماند. به عنوان مثال، ایسلند و سوئد در مثال قبلی تنها دو موردی هستند که نقاط نارنجی بالای نقاط سیاه قرار دارند. در تمام موارد دیگر نقاط سیاه بالاتر هستند. اما تشخیص آن نیاز به تفکر و پردازش دارد (یا حداقل برای من اینطور بود، باینکه حتی در عنوان نام برده شده بود!). به همین دلیل، گاهی اوقات استفاده از قالب بندی اضافی برای روشن شدن این تفاوت می تواند مفید باشد.

به عنوان مثال، در دات پلات متصل زیر (که توسط لوئیز شورتن ایجاد شده است)، از رنگ برای کمک به تمایز بصریِ جهت در دات پلات استفاده شده است. این مثال همچنین یک مورد استفاده بالقوه دیگر را برای دات پلات متصل نشان می دهد: مقایسه زمانی. در زیر تغییر قیمت MacDonald’s Big Mac بین دو نقطه در زمان نشان داده شده است.

 تغییر قیمت MacDonald’s Big Mac بین دو نقطه در زمان-دات پلات dot plot


به انتخاب های مختلف طراحی که در مثال قبل انجام شده است توجه کنید. از جمله در مورد عنوان، توضیح نحوه خواندن نمودار، نشانگرهای آگاهانه داده ها، نحوه مرتب سازی داده ها، و استفاده مقتصدانه و بدون تغییر از رنگ. قبلاً به این موارد اشاره کردم، اما این نوع طراحی دقیق می‌تواند کمک کند که این نمودارِ کمتر رایج و گاهی ناآشنا، راحت‌تر در پذیرفته و درک شود.

مقایسه زمانی شاید یک مورد استفاده نسبتاً نادر برای دات پلات باشد (و البته محدودکننده، زیرا معمولاً فقط برای دو نقطه از زمان کار می‌کند). در طرف دیگر طیف، یک مکان معمولی که من نمودارهای نقطه متصل را می بینم که در یک محیط تجاری استفاده می شود، برای ارائه داده های نظرسنجی است. به عنوان نمونه، مثال زیر را در نظر بگیرید (که توسط Leigh Fonseca ایجاد شده است). این نمودار "شکاف رضایت" را به تصویر می کشد - تفاوت بین نسبت کارمندانی که می گویند یک عامل مشخص از شغلشان در مقایسه با کسانی که رضایت بالایی دارند بسیار مهم است.

نمایش نتایج نظرسنجی دات پلات-Dot Plot


دات پلاتها برای داده‌های نظرسنجی نیز گاهی اوقات صرفاً برای گزارش دادن نتایج در میان آیتم‌ها یا دسته‌های نظرسنجی (با استفاده از دات پلات کلیولند) یا برای مقایسه داده‌های نظرسنجی بین گروه‌ها (با دات پلات متصل) استفاده می‌شوند.

نمونه‌های قبلی همگی از چالش SWD ما در آگوست 2018، «نقشه‌هایی با نقطه» گرفته شده‌اند. 


چگونه می توانم دات پلات ایجاد کنم؟

اکنون که انواع متداول نمودارهای نقطه‌ای را بررسی کرده‌ایم و به تعدادی از نمونه‌ها نگاه کرده‌ایم، ممکن است از خود بپرسید: "در عمل چگونه یکی از این نمودارها را بسازم؟" برخی از ابزارها دارای عملکرد داخلی برای ایجاد دات پلات هستند. با این حال، حتی در آنهایی که این قابلیت را ندارند، اغلب کمی تفکر خارج از چارچوب، ایجاد چنین نموداری را ممکن می کند.

به عنوان مثال، در اکسل (و من باید تصور کنم که این در اکثر ابزارها جواب می دهد) می توانید از یک نمودار نقطه ای برای ایجاد دات پلات کلیولند استفاده کنید. بسته به اینکه دنبال جهت گیری عمودی یا افقی هستید، مقادیر داده خود را به ترتیب به عنوان مقادیر y یا x قرار می دهید و سپس مقادیر ورودی را برای دیگری که برای جداسازی دسته های خود استفاده می کنید (به عنوان مثال، دات پلات کلیولند که در توضیحاتم در ابتدای این پست نشان دادم، مقادیر x در نمودار نقطه ای، مقادیر داده‌های من هستند و مقادیر y  1، 2، 3، 4 و 5 هستند که صرفاً برای فاصله گذاری بین دسته‌ها استفاده می شوند). برای جهت‌گیری عمودی، استفاده از نمودار خطی نیز جواب می دهد، به صورتی که نشانگرهای داده را برای نقاط خود اضافه می‌کنید و خطی را که آنها را به هم متصل می‌کند نامرئی قالب‌بندی می‌کنید.

ایجاد نمودار نقطه متصل در ابزاری که در آن عملکرد داخلی وجود ندارد، کمی دشوارتر است، اما همچنان امکان پذیر است. این کار معمولاً با ترکیبی از نمودارهای نقطه ای یا خطی (با نقاط برجسته شده و خط پنهان، همانطور که در بالا توضیح داده شد) برای نقاط و نمودار میله ای انباشته (با نسبت جلوتر از اولین نقطه پر نشده) برای اتصال خواهد بود. این راهنمای گام به گام  را مطالعه کنید تا نحوه ایجاد یک نمودار کلیولند و دات پلات متصل در اکسل را بیاموزید.