شیب نگار چیست؟

شیب نگار-slopegraph


یک شیب نگار شبیه یک نمودار خطی است، اما با یک تفاوت مهم: برای هر خط فقط دو نقطه داده وجود دارد. این ممکن است یک تمایز کوچک به نظر برسد، اما در عمل به معنای نکته مهمی است: اینکه می‌توانیم دو متغیر دسته بندی شده را مقایسه کنیم، که معمولاً نمی‌توانستیم در یک نمودار خطی مرسوم انجام دهیم.

وقتی از شیب‌نگار استفاده می‌کنیم، سعی داریم یک چیز خاص را نشان دهیم: آیا مقدار ستون اول بالاتر، پایین‌تر یا همان مقدارِ ستون دوم است؟ وقتی آن مقادیر را با خطوط وصل می کنیم، این تغییر به راحتی قابل مشاهده است، زیرا خطوط، در جهت تغییر، شیب خواهند داشت.
هر چه شیب تندتر باشد، تغییر بزرگتر است. و اگر یک چیز به طور چشمگیری نسبت به همسایه هایش بالا می رود، شیب نگاشت نسبت به نمودار خطی مرسوم، دیدن آن را آسان تر می کند.


چه نوع داده هایی را می توان در یک شیب نگار استفاده کرد؟

شیب نگارها را می توان با داده های پیوسته یا داده های طبقه بندی شده استفاده کرد.

  • برای شیب‌نگارهایی که نقطه شروع و پایان را در زمان نشان می‌دهند، نشان می‌دهد که چگونه مقادیر در طول بازه مداخله تغییر کرده‌اند.
  • برای شیب‌نگاری‌هایی که مقایسه‌های دسته بندی را نشان می‌دهند، نشان می‌دهد که کدام سری داده‌ها به طور قابل‌توجهی در بین دو دسته متفاوت هستند، و در کدام جهت.

 

داده های پیوسته: برجسته کردن تغییرات در طول زمان

یک نمودار خطی با سری های متعدد، که هر کدام در چندین نقطه از زمان اندازه گیری شده اند، می توانند به سرعت از نظر بصری به هم ریخته شوند. اگر مقادیر هر سری در طول زمان نوسانی باشد، نویز در نمودار می تواند الگوهای کلی رشد یا کاهش را پنهان کند. وقتی بیشتر به ارتباط «تغییر در طول زمان» به جای تغییرات هر دوره زمانی خاص علاقه دارید - یا اگر می خواهید روی یک سری خاص تأکید کنید که در مقایسه با سایرین به طور قابل توجهی در حال افزایش یا کاهش است - یک شیب نگار گزینه ای است که باید در نظر بگیرید.


به عنوان مثال، این نمودار خطی از نرخ دیابت در مراکز پزشکی در منطقه ما را در نظر بگیرید.

شیب نگار-slopegraph-مثال 1

هر خط نشان دهنده یکی از سیزده مرکز پزشکی منطقه ما است. منطقه ما، آنی‌تاون، یکی از پایین‌ترین نرخ‌های دیابت در این منطقه را در پنج سال گذشته داشته است، اما به نظر می‌رسد بین سال‌های 2017 و 2019 به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
یک شیب‌گراف می‌تواند به آشکارتر شدن آن کمک کند و می‌تواند نشان دهد که کدام مراکز دیگر افزایش مشابهی داشته‌اند.

شیب نگار-slopegraph-مثال 2

 
داده های طبقه بندی شده: برجسته کردن تفاوت بین دو دسته
وقتی دو دسته را که مقیاس مشترکی دارند مقایسه می‌کنیم، شیب‌نگار می‌تواند راهی عالی برای نشان دادن اینکه چگونه چیزها در آن دسته‌ها مقایسه می‌شوند.
  به عنوان مثال، تصور کنید که ما برای یک استودیو فیلم کار می کنیم. ما شش فیلم را در سال 2019 منتشر کردیم و می‌خواهیم رتبه‌بندی کلی مخاطبان این فیلم‌ها را با رتبه‌بندی افراد در جمعیت کلیدی 18 تا 34 ساله مقایسه کنیم. ما می توانیم این نتایج را به صورت نمودارهای میله ای زوجی نشان دهیم:

شیب نگار-slopegraph-مقایسه نمودار میله ای و شیب نگار

 


این نمایش مطمئناً مقایسه رتبه‌بندی‌های جمعیتی کلیدی با رتبه‌بندی کلی در یک فیلم را آسان می‌کند، اما یک شیب‌نگار تفاوت‌ها را در کل فیلم‌ها آشکارتر و برجسته‌تر می‌کند.

شیب نگار-slopegraph-مقایسه نمودار میله ای و شیب نگار

 
همچنین می‌توانیم «بزرگ‌نمایی» (زوم) کنیم تا تفاوت‌های دقیق بین هر دسته را ببینیم، زیرا شیب‌نگارها، مانند نمودارهای خطی به طور کلی، لزوماً نباید با خط پایه صفر شروع شوند؛ نمودارهای میله‌ای این انعطاف‌پذیری را به ما نمی‌دهند.


در چه جاهایی بهتر است از شیب نگار استفاده نکنیم؟

هنگام کار با داده‌های پیوسته و سری زمانی، مهم است که به یاد داشته باشید که شیب‌نگارها، بر اساس طراحی، تفاوت بین یک نقطه شروع و یک نقطه پایان را فقط نشان می‌دهند. بنابراین ما تمام داده های بین اول و آخر دوره زمانی را حذف می کنیم. اگر این اطلاعات دیدگاهی ضروری را ارائه می دهند، استفاده از نمودار خطی استاندارد انتخاب بهتری خواهد بود.

هنگامی که هیچ ارتباط واقعی بین دسته های انتخاب شده وجود ندارد، شیب نگار بهترین انتخاب برای داده های طبقه بندی نیست. (در آن موقع است که شیب‌نگارها شبیه انبوهی از اسپاگتی‌های خشک شده روی زمین می‌شوند.) یک شیب‌نگار طبقه‌بندی ایده‌آل از دسته‌های مرتبط (اما نه لزوماً مرتبط با علت) استفاده می‌کند.

آخرین هشدار هم این است که شیب‌نگارها، مانند همه نمودارهای خطی، اساساً برای تأکید بر تغییر بین دو مقدار، یا نرخ‌های نسبی تغییر در چندین دسته هستند - نه کمیت‌های مطلق آن مقادیر. اگر انتقال مقادیر مطلق مهم است، مثلاً اینکه فروش دقیقاً 20% یا 300000 دلار رشد کرده است، از نمودار میله ای استفاده کنید

از شیب نگار استفاده کنید تا نشان دهید که فروش شما سریعتر از رقبای شما افزایش یافته است، یا اینکه در حالی که فروش دفاتر دیگر کاهش یافته است، فروش شما افزایش یافته است.

کجا می توانم نمونه های شیب نگار بیشتری را تمرین کنم یا ببینم؟
با هر نرم افزاری که راحت تر هستید، خودتان تعدادی شیب نگار بسازید. مجمع (community) داستان پردازی با داده، مکانی عالی برای شروع خواهد بود! یکی یا همه این تمرینات را امتحان کنید:

اگر می‌خواهید چند کاربرد خلاقانه از شیب‌نگارها ببینید، این SWDchallenge را، که همه چیز آن در مورد این نوع نمودار خاص است، بررسی کنید.