نمودار میله ای چیست؟

19 020 توسط 

این مقاله، بخشی از مجموعه «بازگشت به اصول» به نام «... چیست؟» است، که در آن برخی از موضوعات و سوالات رایجی که برای ما مطرح می شود را بررسی می کنیم. ما بسیاری از مطالب را در پست‌های قبلی پوشش داده‌ایم، بنابراین این مجموعه به ما اجازه می‌دهد تا بسیاری از منابع متفاوت را گرد هم بیاوریم و یک منبع واحد برای یادگیری شما ایجاد کنیم. ما معتقدیم مهم است که گاه به گاه روی دانش پایه ای، صرف نظر از اینکه در کجای سفر یادگیری خود هستید، توقف داشته باشید. موفقیت بسیاری از بصری سازی ها به درک دقیق مفاهیم اساسی بستگی دارد. بنابراین، چه برای اولین بار است که این مطلب را یاد می‌گیرید، چه برای تقویتِ اصول اصلی مطالعه می‌کنید، یا به دنبال منابعی برای به اشتراک گذاشتن با دیگران (مانند راهنمای نمودار جامع ما) هستید، به ما بپیوندید تا اصول اولیه را بازبینی کنیم.

اولین مورد از سری «... چیست؟»  بر روی یک نمودار متداول – و مورد علاقه ما یعنی نمودار میله ای تمرکز خواهد کرد. در این مقاله، ما به بررسی چیستی آن، نحوه تفسیرش، انواع  متداول، و ابزارهای ساخت نمودار میله‌ای، به‌علاوه نکات، ترفندها و نمونه‌های واقعی خواهیم پرداخت. بیایید شروع کنیم به پی ریزی محکمی برای ایجاد تصویرسازیهای متقاعد کننده در قالب میله ها!

 

نمودار میله ای چیست؟

نمودار میله ای یک نوع نمودار رایج برای ترسیم نمودار داده های طبقه بندی شده یا داده های مرتب شده در گروه ها است. از چندین مستطیل تشکیل شده است که در یک خط پایه مشترک تراز شده اند. طول هر کدام متناسب با مقداری است که نشان می دهد - به عبارت دیگر، در نمودار میله ای، داده ها با طول رمزگذاری می شوند. چشمان ما در مقایسه طول زمانی که اجسام در یک راستا قرار دارند بسیار خوب است، و این نمودار را برای تفسیر آسان می کند - تنها یک دلیل رایج بودن نمودارهای میله ای است.

چشمان ما از پایه شروع می کند و تا انتهای هر نوار را اسکن می کند. ما طول ها را نسبت به خط پایه و سایر میله ها اندازه گیری می کنیم، بنابراین شناسایی کوچکترین یا بزرگترین میله یک فرآیند ساده است. همچنین می‌توانیم فضای منفی بین ارتفاع‌های مختلف میله‌ها را ببینیم تا مقدار تفاوت بین آنها را مقایسه کنیم.

این نمودارها نه تنها به راحتی قابل خواندن هستند، بلکه به طور گسترده ای شناخته شده اند. به احتمال زیاد قبلاً با نمودار میله ای افقی یا عمودی استاندارد مواجه شده اید. اما میله ها اشکال و اندازه های مختلفی دارند. من در زیر تعدادی از رایج ترین انواع را با ذکر نمونه هایی فهرست می کنم.

 

انواع رایج نمودارهای میله ای چیست؟

 نمودارهای میله ای عمودی

میله های عمودی استاندارد (که همچنین به عنوان نمودارهای ستونی شناخته می شوند) یکی از رایج ترین انواع نمودار میله ای هستند و تقریباً همه ابزارها دارای ابزار برای ایجاد آنها هستند. فقط به این دلیل که آنها متداول هستند به این معنی نیست که خسته کننده هم هستند. در مورد چگونگی استفاده از میله های عمودی اولیه برای برقراری ارتباط بیشتر بخوانید. 

 

نمودار میله ای عمودی (ستونی)

 

نمودار میله ای افقی

میله های افقی شبیه به نسخه عمودی است که 90 درجه چرخانده شده است. این نوع نمودار، یک گزینه عالی برای دسته‌های با نام طولانی است زیرا فضای سمت چپ (در فارسی راامکان نوشتن متن افقی را ایجاد می‌کند(جایگزینی برای متن مورب در محور x نمودار میله‌ای عمودی) خواندن میله‌های افقی راحت است، زیرا ساختار از نحوه پردازش اطلاعات (در فرهنگ‌های غربی) تقلید می‌کند، جایی که از چپ به راست می‌خوانیم (برای فارسی از راست به چپ) و از بالا شروع می‌کنیم. این مقاله  را برای یک تغییر شکل ساده نوار افقی بررسی کنید.

 

نمودار میله ای افقی

 

میله های خوشه ای

هر دو نوع عمودی و افقی می توانند بیش از یک سری اطلاعات را نمایش دهند. البته توجه داشته باشید که افزودن سری های داده زیادی به نمودار میله ای می تواند تمرکز و شناسایی موارد کلیدی را دشوار کند. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که یک گروه بندی طبیعی وجود دارد، بنابراین به ترتیب سری ها در هر خوشه توجه داشته باشید. در اینجا بیشتر بخوانید تا ببینید چگونه می توان از نوارهای خوشه ای برای مقایسه چند سری استفاده کرد.

نمودار میله ای خوشه ای

 

میله های انباشته (روی هم)

میله های انباشته به دو شکل عمودی و افقی هستند. آنها به شما این امکان را می دهند که مجموع ها را با نگاه کردن به انتهای آن مقایسه کنید، اما همچنین قطعات فرعی را در هر دسته نشان دهید. چالش با میله‌های انباشته این است که مقایسه اجزای فرعی در دسته‌هایی که با خط پایه یکسان نیستند، دشوار است. در اینجا یک پست با نمونه های بیشتری از زمان کار میله های انباشته وجود دارد.

 

نمودار میله ای انباشته(Stacked Bars)

 

میله های انباشته تا 100 درصد

یک جایگزین برای میله‌های انباشته استاندارد، نمودار میله‌ای انباشته ۱۰۰٪ است (تغییر افقی نشان داده شده در سمت چپ)، که در آن درصدهای نسبی به جای مقادیر مطلق نمایش داده می‌شوند. مزیت این نسخه این است که دو خط پایه ثابت برای مقایسه در اختیار شما قرار می دهد: یکی در سمت چپ و دیگری در سمت راست. بیشتر بخوانید تا ببینید چرا این می تواند یک راه عالی برای تجسم داده های نظرسنجی باشد.

نمودار میله ای انباشته 100% (100Stacked Bars%)

 نمودار آبشاری

نمودار آبشاری یک نوع پیشرفته تر از نمودار میله ای است که به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرد. این نمودار گاهی اوقات می تواند برای تجسم تغییر مفید باشد، جایی که اولین نوار یک مقدار شروع را نشان می دهد و آخرین نوار مقدار پایانی را نشان می دهد. میله‌های کوچک‌تر در میان، تغییر تدریجی را برای رفتن از ابتدا تا انتها نشان می‌دهند. درباره ایجاد نمودار آبشاری در اکسل در اینجا می توانید یاد بگیرید.

نمودار آبشاری (ٌwaterfall chart)

 

چه ابزارهایی نمودار میله ای را می سازند؟

بیشتر ابزارهای بصری سازی و تحلیلی دارای عملکرد داخلی برای ایجاد آسان نمودارهای میله ای استاندارد هستند. در زیر چند مورد رایج و پیوندهای منبع برای شروع شما آورده شده است.

 

نکاتی برای طراحی نمودار میله ای

در اینجا چند مرحله قالب بندی وجود دارد که باید هنگام طراحی نمودار میله ای در نظر بگیرید.

• فاصله بین میله ها را تنظیم کنید.

در اینجا قانون خاصی وجود ندارد، اما به طور کلی، شکاف باید نازکتر از عرض میله ها باشد. در اکسل، من معمولاً درصد عرض شکاف را بین 30 تا 40 درصد انتخاب می کنم. هدف ایجاد تعادل سالم است: شما نمی خواهید فضای سفید زیادی داشته باشید تا داده ها برجسته نباشند، اما همچنین نمی خواهید نوارها آنقدر به هم نزدیک شوند که به عنوان یک شکل ظاهر شوند. نسبت به عناصر متمایز در اینجا از شمّ خودتان استفاده کنید! (یک استثنا در این مورد این است که بخواهید یک هیستوگرام ایجاد کنید، که یک نوع نمودار مشابه اما متفاوت برای نمایش توزیع یک مجموعه داده است. درباره تفاوت بین هیستوگرام و نمودار میله ای بیشتر بدانید.)

 

فاصله بین میله ها در نمودار میله ای (Bar chart)

فاصله مناسب                 زیادی ضخیم                    زیادی نازک

 

•  میله ها را به ترتیب بچینید.

در مورد ترتیب میله ها و نحوه تفسیر آنها توسط خواننده فکر کنید. اگر ترتیب ذاتی در داده های شما وجود دارد - برای مثال دسته بندی های ترتیبی، مانند محدوده سنی یا مقیاس لیکِرت - استفاده از این ترتیب طبیعی را در نظر بگیرید. اگر اینطور نیست، تنظیم میله ها را بر اساس داده ها در نظر بگیرید، برای مثال از بزرگترین به کوچکترین، یا کوچکترین به بزرگ، بسته به آنچه می خواهید منتقل کنید.

 

•  یک راهنما برای نمودار در نظر بگیرید.

من اغلب بیشتر از سایر انواع نمودار با برچسب‌های نمودار میله‌ای کلنجار می روم - به‌ویژه وقتی از محورها برای برچسب‌گذاری دسته‌ها استفاده نمی‌کنم. نمودارهای میله ای معمولاً فضای خالی زیادی ندارند، بنابراین برای جلوگیری از در هم ریختگی و شلوغی، ترجیح می دهم برچسب نام دسته را در داخل خود میله قرار دهم. گاهی اوقات انجام این کار با میله های عمودی یا پشته ای که فضای افقی محدود است دشوار است. به همین دلیل، غیرمعمول نیست که اگر نتوانم برچسب را در داخل نوار یا مستقیماً در کنار آن به شیوه ای بصری جذابی قرار دهم، یک راهنما به نمودار میله ای اضافه کنم. وقتی از یک راهنما استفاده می کنم، دوست دارم آن را زیر عنوان قرار دهم، به طوری که خواننده قبل از مواجهه با داده ها، با نحوه خواندن نمودار آشنا شود. در تصویر زیر، می‌توانید ببینید که چگونه سری های داده را در نمودار میله‌ای افقی و عمودی برچسب‌گذاری می‌کنم.

 

برچسب گذاری نمودار میله ای (Bar Chart Labeling)

                                                         نیاز به راهنما دارد                                     به سادگی برچسب مستقیم زده می شود

 

 برچسب هایی که مستقیم به هر داده مربوط میشود را به داخل میله ها منتقل کنید.

میله ها می توانند بسیار ضخیم به نظر برسند و جوهر زیادی مصرف کنند. اگر مقادیر هر نوار را مستقیماً برچسب گذاری می کنید، برای جلوگیری از درهم ریختگی، برچسب های داده را به انتهای میله ها منتقل کنید. این تغییر جزئی در موقعیت می‌تواند چشمان ما را فریب دهد که فکر کند در عین حفظ همان مقدار جزئیات، نمودار خلوت تر است.

•  از خط مبنای صفر استفاده کنید.

این یک قانون مهم است که باید رعایت شود. از آنجایی که مقادیر داده ها با طول میله ها نمایش داده می شوند، کل محدوده نوار باید قابل دیدن باشد. در غیر این صورت، اندازه گیری نسبی ما نادرست خواهد بود. اگر نیاز به تغییر خط مبنا دارید تا تفاوت‌های کوچک‌تر را به اشتراک بگذارید، به احتمال زیاد یک نوع نمودار جایگزینی وجود دارد که برای نیازهای شما مناسب‌تر باشد. هنوز قانع نشدی؟ برای دیدن مثال و کمی ریاضی در مورد اینکه چرا این موضوع کلیدی است، بیشتر بخوانید.