نمودار میله ای انباشته (پشته ای)

28 ژوئن 2022 توسط   ALEX VELEZ 

نمودار میله ای انباشته

این مقاله، بخشی از مجموعه «بازگشت به اصول» به نام «... چیست؟» است، که در آن برخی از موضوعات و سوالات رایجی که برای ما مطرح می شود را بررسی می کنیم. ما بسیاری از مطالب را در پست‌های قبلی پوشش داده‌ایم، بنابراین این مجموعه به ما اجازه می‌دهد تا بسیاری از منابع متفاوت را گرد هم بیاوریم و یک منبع واحد برای یادگیری شما ایجاد کنیم. ما معتقدیم مهم است که گاه به گاه روی دانش پایه ای، صرف نظر از اینکه در کجای سفر یادگیری خود هستید، توقف داشته باشید. موفقیت بسیاری از بصری سازی ها به درک دقیق مفاهیم اساسی بستگی دارد. بنابراین، چه برای اولین بار است که این مطلب را یاد می‌گیرید، چه برای تقویتِ اصول اصلی مطالعه می‌کنید، یا به دنبال منابعی برای به اشتراک گذاشتن با دیگران (مانند راهنمای نمودار جامع ما) هستید، به ما بپیوندید تا اصول اولیه را بازبینی کنیم.


چند سال پیش، سؤالی را در این وبلاگ پست کردیم که امروز هم به همان اندازه سال‌های پیش پابرجاست: «آیا مورد استفاده خوبی برای نمودار میله‌ای انباشته وجود دارد؟» 
نمودارهای میله ای انباشته همه جا هستند. احتمالاً آنها را اخیراً در یک گزارش، داشبورد یا در رسانه ها دیده اید. علیرغم شیوع استفاده از آنها، معمولاً به همان اندازه هم مورد سوء استفاده و هم سوء برداشت هستند. در این راهنما، هدف ما اصلاح این مساله با اشتراک‌گذاری مثال‌ها، روشن کردن اینکه چه زمانی باید (و نباید) از نمودار میله‌ای انباشته استفاده کنید، و بحث در مورد بهترین شیوه‌ها برای انباشته سازی میله‌ها، خواهیم داشت.

 

نمودار میله ای انباشته چیست؟

اگرچه این ممکن است بدیهی به نظر برسد، یک نمودار میله ای پشته ای با نمودار میله ای استاندارد یکسان نیست. نمودار میله ای رایج یک متغیر طبقه بندی شده را به شکل میله نمایش می دهد. نمودار میله ای انباشته شده دو متغیر طبقه بندی شده را نشان می دهد. متغیر اول (و اولیه) در تمام طول میله نشان داده می شود و متغیر دوم به صورت پشته (بالا یا کنار) در هر میله طبقه بندی شده نشان داده می شود.

بیایید به یک مثال نگاه کنیم:
در اینجا ما سطح کل تولید و پیش‌بینی‌هایی را برای چند نوع دستگاه داریم: تبلت، تلفن و لپ‌تاپ. کل تولید همه دستگاه ها را می توان در نمودار میله ای استاندارد نمایش داد. اما اگر بخواهیم حسی از تفکیک بر اساس دستگاه داشته باشیم، می‌توانیم نمودار میله‌ای سنتی را به نمودار میله‌ای انباشته تبدیل کنیم که سهم هر مؤلفه را نشان می‌دهد. اکنون دو متغیر دسته بندی داریم: سال و دستگاه.

تفاوت نمودار میله ای با نمودار میله ای انباشته

 

چه زمانی می توانید از میله های انباشته استفاده کنید؟
در مثال زیر، به راحتی می توان دید که کل تولید در سال های 2019 و 2020 کاهش یافته، در سال 2021 افزایش یافته است و انتظار می رود در سه سال آینده به رشد خود ادامه دهد. برای مشاهده این اطلاعات، بالای میله ها را اسکن کنید، یا ارتفاع کل هر یک را با بقیه مقایسه کنید.

مثالی از نمودار میله ای انباشته stacked bars

 
همچنین واضح است که تلفن‌های (به رنگ سبز) در مقایسه با سایر دستگاه‌های قابل حمل بیشتر تولید می‌شوند، تولید تبلت (آبی) کوچک‌ترین است و تولید لپ‌تاپ (بنفش) در سال‌های اخیر کاهش یافته است، اما انتظار می‌رود افزایش یابد.

چند نتیجه ارزشمند در اینجا می شود گرفت. اگر مجبورید هم در مورد کل و هم در مورد اجزای فرعی صحبت کنید، اما هدف اصلی شما تمرکز بر طول کل میله ها است، نمودار میله ای انباشته می‌تواند انتخاب خوبی باشد. برعکس آن درست نیست.


چه زمانی نباید از میله های انباشته استفاده کرد؟

اگر هدف اصلی شما مقایسه قطعات فرعی در هر میله است، مراقب باشید. اینجاست که بسیاری از نمودارهای میله ای انباشته شکست می خورند.

توجه داشته باشید که چگونه می توان جزئیات مربوط به تولید لپ تاپ را مشاهده کرد، اما انجام همین کار برای دستگاه های دیگر بسیار دشوارتر است. این موضوع به این دلیل است که «لپ‌تاپ‌ها» پایین‌ترین زیرمجموعه در این نمودار هستند. زیرمجموعه پایین در نمودار میله‌ای پشته‌ای همیشه ساده‌ترین مورد برای مقایسه خواهد بود، زیرا دارای یک خط مبنای ثابت در تمام میله‌ها است. همانطور که می‌توانیم به سرعت بالای کل پشته را اسکن کنیم تا به راحتی ارتفاع کل میله‌ها را مقایسه کنیم، می‌توانیم فقط قسمت‌های بنفش رنگ در این مثال را با اسکن در قسمت‌های بالای آن‌ها به سرعت مقایسه کنیم، زیرا می‌دانیم که پایین همه آنها از یک جا شروع می‌شود. (معمولاً صفر).

خود را به چالش بکشید تا به سوالات مربوط به زیرمجموعه های دیگر در این نمودار پاسخ دهید. آیا سطح تولید گوشی در سال های اخیر افزایش یا کاهش داشته است؟ در مورد تبلت ها چطور؟ از آنجایی که این دسته‌ها در پشته بالاتر می‌آیند و دیگر با یک خط پایه یا نقطه شروع ثابت هم تراز نیستند، بدست آوردن بینش در مورد داده‌ها بسیار سخت‌تر است.

اگر نشان دادن تجزیه و تحلیل دقیق چندین زیرمجموعه مهم است، آنگاه بهتر است به رویکردی متفاوت نسبت به نمودار میله‌ای انباشته، روی آورید: برای مثال، میله‌ها را جدا کنید و نمودارهای میله‌ای را جداگانه نشان دهید. یا، میله ها را به طور کلی رها کنید و از نمودار خطی استفاده کنید.

 

انواع میله های انباشته

تا به حال، ما فقط به یک نمودار میله ای انباشته معمولی نگاه کرده ایم. مشابه سایر انواع نمودار، جایگزین های مرتبط وجود دارد.
 نمودار میله ای پشته ای 100%

در خانواده پشته‌ای، می‌توانید درصدها را به‌جای مطلق‌ها تجسم کنید و یک نمودار میله‌ای انباشته ۱۰۰٪ ایجاد کنید. در این تغییر، میله ها از 0 تا 100٪ گسترش می یابد. مزیت این است که دو خط مبنا وجود دارد. بر خلاف نسخه اصلی، اکنون می توانید به دلیل نقطه شروع ثابت، دو دسته از میله ها را به راحتی مقایسه کنید.

تصویر
 
در ادامه مثال، فرض کنید هدف، تاکید بر تولید تبلت و گوشی بود. ما می‌توانیم یک دسته را در بالا و دیگری را در پایین قرار دهیم، بنابراین به راحتی می‌توان دید که آیا سطح تولید به نسبت کل کاهش می‌یابد یا در حال رشد است.


تصویر

نمودارهای میله ای انباشته افقی

هر نسخه از نمودار میله ای انباشته را می توان به صورت عمودی یا افقی استفاده کرد. تا به حال، ما فقط گزینه‌های عمودی را در نظر می‌گرفتیم، زیرا متغیر اصلی در مثال ما زمان بود، که بیشتر بینندگان فارسی زبان وقتی از راست به چپ ارائه می‌شوند، آن را به طور بهتری درک می‌کنند.

در اینجا چند نمونه از میله های انباشته افقی آورده شده است:

اولویت های توسعه
جمعیت بیمار
داده های نظرسنجی


بهترین روش ها برای طراحی میله های انباشته

بسیاری از نکات طراحی برای میله های استاندارد برای میله های پشته ای نیز اعمال می شود.

• به عنوان یک قاعده کلی، هر شکاف بین میله ها باید بسیار کوچکتر از خود میله ها باشد.
اگر از اکسل استفاده می کنید، مقدار مناسب برای فاصله بین میله ها بین 30 تا 35 درصد است.

• با حفظ ترتیب ذاتی داده ها یا مرتب کردن میله ها از بزرگترین به کوچکترین، عمداً ترتیب میله های خود را تنظیم کنید.

• برچسب های داده را به انتهای میله ها منتقل کنید.
• طول میله ها را کوتاه نکنید.


می توانید بیشتر از این نکات اساسی را در راهنمای نمودار میله ای بخوانید. در اینجا چند ملاحظه دیگر برای میله های انباشته وجود دارد که باید به آنها نیز توجه داشت.
مهمترین پشته را در امتداد خط پایه قرار دهید
هر چه یک دسته در پشته بالاتر باشد، مقایسه آن با سایر میله ها دشوارتر است. اگر یک مقوله خاص، مهم است، در نظر بگیرید که آن را به خط مبنا نزدیک کنید. اگر این کار امکان پذیر نیست، توجه داشته باشید که ممکن است این نوع نمودار برای سناریوی داده شده ایده آل نباشد.

قراردادن مهمترین آیتم در پایین ترین نقطه در نمودار میله ای انباشته


از حاشیه های سفید برای درک بهتر استفاده کنید

اگر رنگ‌های پشته‌ها مشابه باشند یا کنتراست کافی نداشته باشند، ممکن است برای افراد چالش برانگیز باشد که ببینند یک بخش از کجا شروع و به کجا ختم می‌شود. برای رفع این مشکل، از حاشیه ها برای جدا کردن بخش ها استفاده کنید. یک حاشیه سفید نازک به خوبی جوتب می دهد، زیرا جلوه بصری جدا کردن پشته ها را دارد، اما احساس سنگینی و حواس پرتی ندارد.

استفاده از حاشیه سفید برای تفکیک اجزای میله های انباشته

 
هنگام برچسب زدن میله ها، کنتراست را در نظر بگیرید
هنگام افزودن برچسب های داده در داخل میله ها، اطمینان حاصل کنید که رنگ برچسب ها کنتراست کافی در برابر رنگ پس زمینه میله دارند. اگر اینطور نباشد، خواندن برچسب ها مشکل ساز خواهد بود. به طور پیش‌فرض، بسیاری از ابزارها رنگ از سیاه یا خاکستری تیره برای برچسبها استفاده می کنند، اما هنگام استفاده از رنگ‌های تیره‌تر - مانند بنفش و آبی در مثال زیر - برای میله ها، برچسب‌های تیره به سختی قابل دیدن هستند. به جای آن بهتر است از رنگ روشن تر استفاده کنید.

درنظر گرفتن کنتراست برای برچسب ها


نمونه های بیشتر از نمودار میله ای انباشته 
ما نمونه‌ای از نمودارهای میله‌ای انباشته شده را که می‌تواند به طور موثر برای انتقال یک تصویر کلی و همچنین برخی جزئیات استفاده شود، دیدیم. در اینجا چند نمونه دیگر وجود دارد که در آنها میله های پشته ای کار را به خوبی انجام می دهند:


• بازآرایی میله های انباشته 100٪: نشان دادن تصویر کلی
• یک بازآرایی دیگر از میله های انباشته 100٪: به هم ریختگی را کم کنید! (و تنظیمات پیش فرض را مورد سوال قرار دهید)
یافتن توجیه برای میله های انباشته
فراخوان عمومی ما برای موارد استفاده مناسب از میله های انباشته


برای تمرینِ استفاده از تکنیک‌های بالا، این تمرین‌های با مضمون میله انباشته را بررسی کنید: زیبایی‌شناسی اهمیت دارد و به داده‌ها زندگی ببخشید.
 

شما می توانید سفر خود را در بقیه سری «... چیست؟» ما با سر زدن به نمودارهای متداولی مانند نمودار میله ای و نمودار خطی، ادامه دهید؛ یا در صفحه راهنمای نمودار جامع ما برای یافتن نمودارهای بیشتر چرخی بزنید.