نمودار صفحه شطرنجی

نمودار شطرنجی یا Square area chart

این مقاله، بخشی از مجموعه «بازگشت به اصول» به نام «... چیست؟» است، که در آن برخی از موضوعات و سوالات رایجی که برای ما مطرح می شود را بررسی می کنیم. ما بسیاری از مطالب را در پست‌های قبلی پوشش داده‌ایم، بنابراین این مجموعه به ما اجازه می‌دهد تا بسیاری از منابع متفاوت را گرد هم بیاوریم و یک منبع واحد برای یادگیری شما ایجاد کنیم. ما معتقدیم مهم است که گاه به گاه روی دانش پایه ای، صرف نظر از اینکه در کجای سفر یادگیری خود هستید، توقف داشته باشید. موفقیت بسیاری از بصری سازی ها به درک دقیق مفاهیم اساسی بستگی دارد. بنابراین، چه برای اولین بار است که این مطلب را یاد می‌گیرید، چه برای تقویتِ اصول اصلی مطالعه می‌کنید، یا به دنبال منابعی برای به اشتراک گذاشتن با دیگران (مانند راهنمای نمودار جامع ما) هستید، به ما بپیوندید تا اصول اولیه را بازبینی کنیم.

 

نمودار « صفحه شطرنجی» - به عنوان نمودار وافل هم شناخته می شود - یک نمایش مربعی است. این نمودار اغلب از یک شبکه 10×10 شامل 100 مربع مجزا تشکیل شده اند. سپس مربع ها بر اساس داده هایی که باید بصری سازی کنیم، رنگ می شوند. این نمودار نام دوم خود را از شباهت آن به یک وافل خوش طعم گرفته است. (گاهی اوقات از این نوع نمودار به عنوان «نمودار واحد» یاد می شود، اگرچه این اصطلاح به طور مناسب تری برای دسته وسیع تری از نمودارها به کار می رود، که تمایل دارند از نمادهای مجزا، به جای مربع، برای نشان دادن مقادیر استفاده کنند.)

نمونه ای از نمودار شطرنجی یا Square area chart

 
چه زمانی از نمودار « صفحه شطرنجی» استفاده می کنید؟

به عنوان جایگزینی برای نمودار دایره ای

نمودار «صفحه شطرنجی» می تواند به عنوان جایگزینی برای نمودار دایره ای عمل کند. در هر دو نوع نمودار، ما مناطق را بر اساس مساحتشان مقایسه می کنیم، که چشمان ما در انجام آن مهارت بالایی ندارند. با این حال، نمودار «صفحه شطرنجی» بیشتر از دیگری این فرآیند را برای ما آسان‌ می‌کند: خطوط شبکه‌ای که مربع‌ها را تشکیل می‌دهند به ما راهنمایی می‌کنند تا در مورد طول هر لبه قضاوت کنیم. و مقایسه اشکال مستطیلی ساده تر از قِطاع های دایره با جهت های مختلف است.

 

برای مقایسه اعداد با اندازه های بسیار متفاوت

هنگام مقایسه اعداد با اندازه های مختلف، ممکن است جذاب به نظر برسد که طول میله ها را در نمودار میله ای برش دهید یا کوتاه کنید تا همه چیز را در آن قرار دهید. در مقابل این وسوسه مقاومت کنید! نمودارهای میله ای به این صورت کار می کنند که به ما اجازه می دهند طول نسبی آیتم های مختلف را ارزیابی کنیم، و بریدن قسمت هایی از آنها مقایسه بصری را بی معنی می کند. نمودار «صفحه شطرنجی» می تواند در این مورد یک جایگزین باشد. با میله ها، شما فقط طول میله را دریافت می کنید، در حالی که با مربع هم ارتفاع و هم عرض را دریافت می کنید. این به ما امکان می دهد اعداد قدرهای مختلف را در فضای متراکم تری مقایسه کنیم.


هنگام ارائه زنده
نمودارهای «صفحه شطرنجی»کمتر از نمودار میله ای یا نمودار خطی رایج هستند. اگر مخاطب شما با آنچه می بیند آشنا نباشد، می تواند مانعی ایجاد کند. ارائه های زنده به شما این فرصت را می دهد که نمودار را به مخاطبان خود معرفی کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها درک می کنند که چگونه چیزی را که می بینند درک کنند. در یک محیط زنده، نمودار را بدون هیچ داده نشان دهید، سپس آن را تکه به تکه و با داده ها بسازید.

ویدئوی زیر پیشرفت گام به گام نمودار «صفحه شطرنجی» را نشان می دهد. توجه - فقط تصاویر، بدون صدا.

 

 

چگونه می توانیم داده ها را در نمودار «صفحه شطرنجی» نشان دهیم؟
یک دسته به عنوان بخشی از یک کل

سایه زدن عنصر مورد نظر، و خالی یا خنثی گذاشتن مربع های باقی مانده، ساده ترین نوع نمودار «صفحه شطرنجی» است. هر مربع به طور کامل سایه دار می شود - هرگز کسری از یک مربع سایه دار نمی شود - بنابراین مقادیر اغلب گرد می شوند.

کاربرد ساده نمودار شطرنجی یا Square area chart


دسته بندی های متعدد به عنوان بخش هایی از کل

با استفاده از دو یا چند دسته که هر کدام روی هم قرار می گیرند، یک ناحیه دسته بندی شده ایجاد کنید. در حالی که این کار یک نمای کل نگر و جزء به کل  را به خوبی ارائه می دهد، مقایسه دسته ها می تواند چالش برانگیز باشد. در مثال زیر، محصولات B و C در ردیف‌های جزئی قرار دارند و برای مقایسه مؤثر به مقداری محاسبات ذهنی نیاز دارند. هنگام استفاده از این نوع نمودار، استفاده از برچسب‌گذاری و حاشیه‌نویسی اضافی را در نظر بگیرید.

نشان دادن چند دسته در نمودار شطرنجی یا Square area chart

 
پیشرفت ها یا قیف ها

نمودارهای «صفحه شطرنجی» می توانند پیشرفت کار را نشان دهند. این نما می‌تواند برای نمایش داده‌های نظرسنجی به خوبی به کار آید که در آن در ابتدا تعداد شرکت‌کنندگان دعوت‌شده به تعداد پاسخ‌دهندگان کاهش و سپس به تعداد پاسخ کامل تقلیل می‌یابد؛ یا در قیف‌های فروش زمانی که افراد از مشتریان بالقوه به سرنخ‌های فعال و به خریداران تبدیل‌ می‌شوند.

تصویر زیر نمونه مسیر محصول را نشان می دهد. 9 فروش حاصل از 100 مکالمه اولیه بوده است. در هر مرحله در ادامه از مسیر فروش، رنگ مورد استفاده پررنگتر و جلب توجه¬کننده¬تر می شود و از خاکستری روشن به خاکستری، به خاکستری تیره و به آبی پررنگ تبدیل می شود. این پیشرفت شدت رنگ نشان دهنده سطح تعهد یک فرد در آن مرحله از فرآیند است. به همین ترتیب، جهت گیری هر دسته به گونه ای است که هر چه یک مربع به گوشه پایین سمت راست نزدیکتر باشد، آن شخص در مسیر فروش دورتر است. مشاهده این پیشرفت زمانی که به صورت زنده ارائه می شود آسان تر است، بنابراین مهم است که پیشرفت هر مرحله را با برچسب گذاری دقیق برای مراجعه حاشیه نویسی کنید.

نشان دادن پیشرفت کار در نمودار شطرنجی یا Square area chart

 

اندازه گیری یک دسته در مقابل یک هدف

این نوع نمودار «صفحه شطرنجی» می تواند دستاورد را در برابر یک هدف نشان دهد. این حالت برای نظارت بر KPI  ها مفید هستند، آنها هدف را با سایه زنی متفاوت یا، به طور ظریف تر، فقط با یک خط نشان می دهند. 

 


چگونه نمودار «صفحه شطرنجی» ایجاد کنم؟

در بیشتر ابزارهای بصری سازی، نمودارهای «صفحه شطرنجی» به طور پیشفرض وجود ندارند، بنابراین باید خلاق باشید و بهترین روش برای دستیابی به این فرم ظاهری در ابزار انتخابی خود را بیابید.  با اینکه آموزش یک نحوه خاص فراتر از محدوده این مقاله است، جستجوی «نمودار صفحه شطرنجی/ وافل در [ابزار انتخابی شما]» به یافتن مجموعه گسترده‌ای از وبلاگ‌ها و ویدیوها منتهی می‌شود که جزئیات این فرآیند را نشان می‌دهند. انتخاب شما برای اینکه کدام رویکرد را انتخاب کنید احتمالاً به میزان نیاز به خودکار بودن نمودار بستگی دارد. اگر قصد دارید یک نمایه ثابت و یکباره بسازید، هر ابزار ترسیمی که به شما امکان ترسیم، قالب بندی و تراز کردن مربع ها را می دهد نیز به خوبی جواب می دهد.
 

کجا می توانم نمونه های نمودار مساحت مربع بیشتری را ببینم؟

برای مثال‌های بیشتر، چالش SWD ما را بررسی کنید که در آن نزدیک به 80 نمودار صفحه شطرنجی فوق‌العاده از کاربران دریافت کردیم.

شما می توانید سفر خود را در بقیه سری «... چیست؟» ما با سر زدن به نمودارهای متداولی مانند نمودار میله ای و نمودار خطی، ادامه دهید؛ یا در صفحه راهنمای نمودار جامع ما برای یافتن نمودارهای بیشتر چرخی بزنید.